Основні вимоги до уроку
У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ ТА НАВЧАННЯ НА УРОЦІ
СЛІД ЗОСЕРЕДИТИ УВАГУ НА ТАКИХ ПАРАМЕТРАХ:
• відповідність змісту навчання навчальному плану та програмі;
• чіткість формулювання теми, мети та завдань уроку, мотивації навчальної
діяльності учнів;
• вибір і реалізація навчального матеріалу відповідно до теми та завдань
уроку;
• вибір методів і засобів
навчання, форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, які
забезпечують реалізацію змісту навчального матеріалу та досягнення мети уроку;
• диференціація та індивідуалізація навчання на уроці;
• реалізація внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків;
• інтеграція навчання;
• інтенсифікація навчання;
• демократизація навчання;
• гуманізація навчання;
• гуманітаризація навчання;
• національна спрямованість навчання;
• упровадження ефективних технологій навчання;
• контроль і корекція знань, умінь і навичок учнів у навчальному процесі
У поглядах на
вимоги до уроку варто дотримуватися двох підходів — загальнопедагогічного і
методичного. Традиційно виокремлюють такі групи загальнопедагогічних вимог до
уроку: санітарно-гігієнічні, дидактичні, психофізіологічні, виховні.
1.
Санітарно-гігієнічні вимоги до уроку. Для успішності й
ефективності процесу навчання передусім необхідно забезпечити належні умови для
нормальної життєдіяльності учня, оптимального функціонування фізіологічних
процесів, які є важливою передумовою психічної діяльності особистості. Тому на
уроці під керівництвом учителя мають бути забезпечені відповідні
санітарно-гігієнічні умови: оптимальний повітряний режим, достатнє освітлення,
належний тепловий режим, чергування різних видів навчальної діяльності,
відповідність меблів індивідуальним особливостям учнів.
2.
Дидактичні вимоги до уроку
ґрунтуються на закономірностях процесу пізнання і передбачають організацію
навчання на уроці з урахуванням таких чинників:
• наявності
рушійної сили навчання і необхідність створення ситуацій для її дії;
• цілеспрямованої
роботи з формування мотивів навчання;
• моделювання
процесу навчання на уроці відповідно до вимог логіки навчального процесу,
оволодіння знаннями, уміннями та навичками;
• реалізації на
уроці принципів навчання залежно від змісту навчального матеріалу, віку учнів;
• оптимального
підходу до вибору методів і засобів навчання.
3.
Психофізіологічні вимоги до
організації навчально-виховного процесу на уроці випливають із
загальнопедагогічного принципу природовідповідності. Слід враховувати
особливості психічного й анатомо-фізіологічного розвитку учнів певного віку,
дбаючи про забезпечення умов для розвитку в них позитивних емоцій як передумови
активності пізнавальної діяльності. Як підкреслював психолог С.Л. Рубінштейн,
між емоціями людини і її власною діяльністю простежується дійовий зв'язок,
емоційний стан особистості впливає на її діяльність. При організації
навчального процесу йдеться про необхідність створення позитивних емоцій на
основі демократичного стилю спілкування.
Авторитарний стиль
— це пригнічення, подавлення особистості. В такому стані емоційні процеси
загальмовані, а отже, умови для пізнавальної діяльності не сприятливі.
Учителеві необхідно дбати про підтримання в дитячому колективі мажорного тону.
4.
Виховні вимоги зумовлені
завданнями всебічного гармонійного розвитку особистості відповідно до вимог
розумового, морального, фізичного, трудового й естетичного виховання. На
кожному уроці необхідно актуалізувати ті чинники, які мають впливати на
формування всебічно розвиненої особистості. Цього досягають через зміст
навчально-виховного процесу на уроці. Тому вже на етапі планування уроку варто
виділяти не тільки дидактичну, а й виховну мету.
У системі
розв'язання виховних завдань мають переважати провідні аспекти кожної частини,
що забезпечують гармонійне виховання особистості. Зокрема:
• розумове
виховання (самостійна
пізнавальна діяльність, інтелектуальний розвиток, оволодіння методами учіння);
• моральне
виховання (формування моральних
переконань і моральних почуттів, гуманізму, поваги до особистості, національної
гідності, добра, чуйності тощо);
• фізичне
виховання (створення оптимальних
умов для фізичного розвитку особистості, оволодіння вміннями та навичками
турботи про своє здоров'я, культуру побуту);
• трудове
виховання (формування вмінь і
навичок розумової праці, виховання почуття потреби праці взагалі й почуття
бережливого ставлення до результатів праці інших, соціально-педагогічна
підготовка вихованців до участі у продуктивній фізичній та інтелектуальній
праці);
•
естетичне виховання (формування
почуттів прекрасного, вміння відрізняти прекрасне від потворного, оволодіння
учнями знаннями й уміннями творити прекрасне в реальному житті).
Немає коментарів:
Дописати коментар