Навчальний практикум


Навчальний практикум
Портфоліо вчителя як засіб оптимізації його діяльності

1. Теоретична частина

Портфоліо в перекладі з англійської означає «папка, справа, посада»; з італійської – «папка з документами», «папка спеціаліста»; з французької – «викладати», «формулювати», «нести», а також «аркуш», «сторінка» або «досьє», «зібрання досягнень».
На початку 2000-х років портфоліо почали запроваджувати на освітніх просторах пострадянських країн.
Однозначного тлумачення терміна портфоліо не існує. Кожен із дослідників і практиків пропонує своє визначення. Отже, портфоліо – це
·        візитнакартка, сукупність відомостей про людину, організацію, досье, тобто сукупність документів, зразків робіт, фотографій, що дають уявлення про можливості, послуги фірми чи спеціаліста;
·        представлення у фактах педагогічних якостей і досягнень викладача, що складається із документів, які створюють уявлення про специфіку підходу та ступінь ефективності професійної роботи вчителя;
·        візитка вчителя, що містить певні анкетні дані, інформацію про підвищення кваліфікації, досягнення, педагогічні технології і методи, які використовує вчитель, творчі роботи й методичні матеріали, відгуки про його роботу й публікації;
·        індивідуальна папка, у якій зафіксовані особисті професійні досягнення вчителя в освітній діяльності, результати навчання, виховання і розвитку учнів, внесок педагога в розвиток системи освіти;
·        спосіб фіксування й накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму вчителя, його вміння вирішувати професійні завдання, а також показують рівень підготовленості педагога та активності в класних і позакласних видах діяльності.
Як бачимо, тлумачення відрізняються лише акцентами.
Загальне  визначення терміна зі словника іншомовних слів і виразів указує на такі дві основні закономірності портфоліо:
·        візитна картка (тобто інформація, яка дає уявлення про особу, а в широкому розумінні – людину як особистість);
·        досье (тобто сукупність документів, які формують уявлення про здобутки у професійній діяльності цієї особистості).
Це інструмент для забезпечення моніторингу професійного зростання педагога.
Робота над портфоліо розвиває дослідницьку культуру вчителя, удосконалюючи особистісну, соціальну й професійну компетентність – уміння самостійно здобувати, аналізувати й ефективно використовувати інформацію, раціонально працювати у світі, що постійно змінюється. Орієнтучись на самооцінку й рефлексію, портфоліо вчителя може стати мотиваційною основою діяльності педагога та сприяти його особистісному розвитку, стимулюючи до самоосвіти й удосконалення професійної підготовки.
Практичназначущістьпортфоліо для педагога:
·        підвищення професійної майстерності (якість);
·        реальнее уявлення про результат діяльності;
·        основа для атестації;
·        основа для участі в конкурсних і грантових програмах;
·        презентація результатів роботи соціуму через систематизацію напрацювань.
Види портфоліо:
·        за метою:
-         портфоліо – власність;
-         портфоліо – звіт;
·        за змістом:
-         портфоліо досягнень (найбільший акцент робиться на документи, які підтверджують успіхи в тій чи іншій діяльності);
-         проблемно  зорієнтоване портфоліо (робота вчителя над індивідуальною науково – методичною проблемою);
-         тематичне портфоліо (акцент зроблено на представлення творчих робіт в одній або кількох сферах діяльності);
-         презентаційне портфоліо (представлення основних результатів роботи за певний проміжок часу для проведення експертизи на відповідність заявленій кваліфікаційній категорії);
-         комплексне портфоліо (містить елементи вище перерахованих портфоліо).
Нові форми портфоліо:
-         електронне портфоліо;
-         паспорт компетенцій та кваліфікації.
Мета ведення портфоліо вчителем:
·        систематизація досвіду;
·         чітке визначення напрямів розвитку, що полегшує самоосвіту або консультування з боку колег і адміністрації;
·        об'єктивніша оцінка професійних умінь;
·         допомога в атестації, в отриманні вищої категорії, вищої посади при участі в конкурсі.
Залежновід мети створення виділяють такі види портфоліо:
1.«Тека досягнень» спрямована на підвищення власної значущості вчителя і відображає його успіхи (містить грамоти, дипломи вчителя й учнів, сертифікати, інформацію про перемоги в конкурсах тощо).
2. Рефлексивне портфоліо простежує динаміку особистісного розвитку вчителя, допомагає проаналізувати результативність його діяльності як у кількісному, так і в якісному сенсі протягом певного періоду (містить статті, відео із записом уроків та позакласних заходів, що демонструє якісні зміни в методиці викладання, удосконалення стилю викладання, набуття і розвиток навичок викладання тощо).
3. Проблемно –  тематичне портфоліо пов’язане із написанням статті, реферату, наукової роботи, доповіді на конференції, узагальненням результатів діяльності за певною проблемою.
4. Методичне портфоліо містить зібрані або створені педагогом методичні матеріали, що підтверджують рівень його професіоналізму.
5.Презентаційне портфоліо містить стислий виклад основних досягнень учителя, відомості про його освіту, професійний досвід, наукові й методичні інтереси.
6. Комплексне портфоліо об’єднує всі перераховані види портфоліо або деякі з них.
Як окремий вид деякі дослідники виділяють портфоліо, підготовлене для проходження атестації.

Вимоги до оформлення портфоліо і принцип роботи
1. Системність і регулятивність самомоніторингу.
2. Достовірність.
3. Об'єктивність.
4. Націленість автора на самовдосконалення.
5.Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових     пояснень.
6. Акуратність і естетичність оформлення.
7. Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів.
8. Наочність результатів роботи.
9. Технологічність.
Правила складання портфоліо:
ü якомога точніше сформулювати портфоліо, самокритично оцінивши свої можливості і здібності;
ü визначити вигляд і структуру портфоліо, види рефлексії і критерії оцінки;
ü  зібрати наявні документи і матеріали і розташувати їх в певному порядку;
ü скласти перелік;
ü всі документи повинні бути датовані, у них повинні бути вказані посади і звання рецензентів, авторів, які пишуть рекомендації за результатами портфоліо (наприклад, до атестації);
ü важливо періодично поповнювати портфоліо відповідними документами і відстежувати результати роботи відповідно до поставлених цілей;
ü вказати джерела, що використані для роботи.

     Для полегшення роботи над портфоліо варто завести папки накопичувачі, розміщуючи в них створені матеріали за рубриками. Можна складати картотеки матеріалів, що дозволить  якісніше готуватися до проведення уроків. Необхідно постійно контролювати процес і результати своєї діяльності, адже без цього складно своєчасно коригувати зроблене, давати йому оцінку, удосконалювати роботу. Доцільно скласти план самоосвіти, що допоможе своєчасно вносити в освітній процес елементи нового, і забезпечить систематичне зростання педагогічної майстерності. Корисно використовувати кожну можливість поділитися досвідом або взяти участь у вивченні досвіду іншого вчителя.












ІІ. Практична частина
Практичне вправляння у створенні портфоліо.
1.Залежно від мети створення обрати вид портфоліо.
2. Проаналізувати і систематизувати свої матеріали.
3.Визначити яким вимогам і принципам оформлення має відповідати ваше портфоліо.
4.Визначити чи дотримуєтесь основних принципів складання портфоліо.
Обговорення правил складання портфоліо відбудеться  в січні в методичному кабінеті.




















Немає коментарів:

Дописати коментар